Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rejestracja firmy w Rumunii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Julianna Jurasek | 2017-01-16 12:04:55
rejestracja firmy, rumunia

5 krojów rejestracji firmy w Rumunii

5 kroków rejestracji firmy

Krok 1Rejestracja nazwy firmy w Rejestrze Handlowym Sprawdzenie dostępności nazwy i zastrzeżenie nazwy

Pierwszą rzeczą konieczną przy rejestracji firmy w Rejestrze Handlowym (www.onrc.ro) jest sprawdzenie, czy wybrana nazwa jest dostępna i - jeżeli Rejestr to potwierdzi - zastrzeżenie jej na okres 3 miesięcy. Tak zastrzeżoną wstępnie nazwą można się posługiwać w procesie dalszej rejestracji.

 

Krok 2Wybór formy prawnej formy działalności gospodarczej i przygotowanie dokumentów, wzór podpisu

W Rumunii najczęściej wybieraną formą działalności gospodarczej są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, następnie akcyjne, komandytowe, komandytowo-akcyjne i spółki partnerskie.

Należy sporządzić odpowiednie dokumenty niezbędne do założenia i rejestracji spółki oraz poświadczyć notarialne dokumenty spółki (akt założycielski nowej spółki, deklaracje przyszłych wspólników, poświadczone tłumaczenie na język rumuński dowodów osobistych lub aktów założycielskich wspólników, uprawomocnienie zarządcy spółki itd.).

Osoba zarządzająca firmą musi złożyć u notariusza wzór podpisu.

W przypadku ustalania siedziby firmy koniecznym jest przedłożenie umowy najmu lub darowizny; akt własności nieruchomości, zgoda sąsiadów lub spółdzielni mieszkaniowej.

 

Krok 3Zdeponowanie środków w banku jako kapitału założycielskiego

Przy rejestracji spółki konieczne jest ustanowienie jej kapitału założycielskiego w formie depozytu bankowego na specjalnym koncie i wykazanie posiadanego rachunku. W przypadku spółki z o.o. (nazywanej w Rumunii: SRL) kapitał minimalny to 200 RON.

 

Krok 4 – Złożenie dokumentów i rejestracja firmy w Rejestrze Handlowym (dla czynności handlowych i założenia sp. z o.o.)

Komplet dokumentów należy złożyć w RH przy właściwym sądzie, w którego rejonie znajduje się siedziba spółki, w celu rejestracji i opublikowania w Monitorze Oficjalnym.

Po uzyskaniu decyzji sądu o wpisie do Rejestru Handlowego, następuje publikacja w Gazecie Oficjalnej, rejestracja do celów podatkowych (w tym otrzymaniem odpowiednika NIP), rejestracja do celów statystycznych i rejestracja związaną z ubezpieczeniem społecznym. Konieczne jest przy tym określenie takich informacji jak kapitał założycielski, nazwa, właściciele, zarząd, adres siedziby, zakres działalności gospodarczej.

Rejestr handlowy wydaje następujące dokumenty potwierdzające zarejestrowanie działalności spółki: Certyfikat rejestracji; Decyzję sądu;

 

Krok 5 - Rejestracja umów o pracę i złożenie Deklaracji podatkowej

Wszystkie umowy o pracę osób zatrudnionych w firmie muszą być zarejestrowane w lokalnym Urzędzie Pracy najpóźniej w momencie rozpoczęcia pracy. W Rumunii Karta Pracy (Carnet de Munca) jest nadal podstawowym dokumentem pracownika określającym jego staż pracy, zajmowane stanowisko, zmiany w uposażeniu. Obecnie pracownik ma do nich dostęp elektroniczny. Od początku 2011r. funkcjonuje formularz elektroniczny, a od lipca 2011r. dodatkowo podpis elektroniczny dla firmy.

Konieczne jest także złożenie deklaracji podatkowej w Urzędzie Skarbowym (30 dni od daty założenia firmy).