.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Wykonywanie transportu międzynarodowego

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Julianna Jurasek | 2015-10-13 14:04:17
transport międzynarodowy, zasady

Zasady wykonywanie transportu międzynarodowego

Wykonywanie transportu międzynarodowego - zasady

Istnieją zasadnicze różnice pomiędzy transportem wewnątrz Polski i transportem międzynarodowym (wliczając w to transport wewnątrz UE). Każdemu transportowi międzynarodowemu musi towarzyszyć prawidłowo wypełniony dokument CMR zawierający m.in. dokładne i prawidło wpisane dane zarówno firmy wysyłającej towar, jak i odbierającej. Przypominamy, że obowiązek wypełnienia CMR spoczywa na firmie eksportujacej, zlecającej transport i będącej właścicielem towaru, a nie na firmie transportowej, czy kierowcy ciężarówki. Nie ma możliwości by transport przeznaczony na Rumunię i wymagający CMR wjechał do tego kraju bez jasno wskazanego miejsca docelowego i rumuńskiej firmy odbierającej towar.

 

W odniesieniu do transportów specjalnych, takich jak broń, amunicja, materiały wybuchowe, konieczne jest ponadto uzyskanie pozwolenia wydawanego przez stosowny departament policji rumuńskiej, Directia Arme, Explozivi si Substante Periculoase, www.politiaromana.ro/directia_arme.htm. Transporty tego typu wymagają zwykle dodatkowo ochrony żandarmerii.

 

Rumuńskie procedury zezwalają na powtórne zważenie pojazdu tylko podczas wjazdu na terytorium Rumunii - kosztuje to jednak 50 EUR. Przy wyjeździe nie ma możliwości powtórnego zważenia pojazdu. W tym drugim przypadku w razie stwierdzenia przeważenia pojazdu kierowca może jedynie zażądać pisemnie sprawdzenia stanu technicznego wagi i jej wytarowania. Nie jest ono jednak wykonywane na bieżąco, musi być zaakceptowane przez wojewódzki zarząd inspekcji drogowej i taka procedura trwa przynajmniej kilka tygodni. Nie można natomiast np. przekładać towaru i powtórnie dokonywać ważenia. Jedyne co pozostaje w takiej sytuacji to zapłacenie mandatu za przekroczenie norm transportowych.


W przypadku tranzytu przez Rumunię, gdy towar opatrzony jest nienaruszonymi plombami i w sytuacji gdy pomiar przy wyjeździe wskazuje przekroczenie dopuszczalnych norm, podczas gdy pomiar przy wjeździe jest zgodny z rumuńskimi zasadami, kontrola na granicy musi zaakceptować wyniki ważenia na wjeździe (czyli wynik korzystniejszy dla transportowca).


W razie stwierdzenia nadmiernej wagi pojazdu lub przekroczenia innych norm drogowych (np. wysokość, długość) wystawiany jest dodatkowy rachunek. Całkowita suma jest iloczynem współczynnika zależnego od wielkości przekroczenia danej normy i ilości kilometrów jakie przejechał lub ma przejechać dany pojazd. Ilość kilometrów wynika z przewidzianej trasy pojazdu (w praktyce służby drogowe korzystają w tym wypadku z odpowiednich tabel).


Wśród dokumentów jakie kierowca ciężarówki powinien posiadać podczas kontroli na terenie Rumunii znajduje się także certyfikat legalizacyjny tachografu w formie kartki A4. Wspomniany certyfikat można uzyskać od autoryzowanych podmiotów na terenie Polski - powinien być on jednak wydany w języku zrozumiałym dla organów kontrolnych danego kraju (przynajmniej angielskim).


Dostawa towarów do Rumunii powinna każdorazowo wynikać z podpisanego wcześniej kontraktu. Z wyłączeniem tranzytu, nie można wprowadzać na terytorium Rumunii towarów, które nie mają jasno określonego odbiorcy rumuńskiego. Dowodem nawiązania współpracy handlowej z odbiorcą rumuńskim może być np. podpisany kontrakt lub ewentualnie kontrasygnowana faktura (faktura proforma nie posiadająca podpisu strony rumuńskiej nie ma żadnej wartości prawnej i z gruntu nie jest rozpatrywana). Dla ułatwienia wyjaśnień podczas kontroli polski dostawca może wyposażyć kierowcę w tego typu dokumenty - nie musi jednak tego robić, gdyż zaliczane są one do dokumentów objętych tajemnicą handlową. Szczególnie kontrolowane są obecnie transporty żywności ze względu na funkcjonujący w Rumunii czarny rynek dystrybucji tego typu towarów.


W razie jakichkolwiek wątpliwości co do identyfikacji odbiorcy rumuńskiego firmy polskie mogą zgłaszać się z zapytaniem do WPHI Bukareszt. Bezpłatnie przekazujemy w takich sytuacjach wyciąg z rejestru handlowego dot. danej firmy. Odnośnie prawidłowości NIP odbiorcy zainteresowane firmy polskie mogą zweryfikować go samemu na stronie www.validari.ro (należy zaznaczyć pole „Recunoastere Automata" co pozwoli systemowi samemu ustalić czy dany kod to NIP, REGON czy inny numer identyfikacyjny i do kogo należy). Należy pamiętać, że to na eksporterze spoczywa obowiązek zapewnienia poprawności wszystkich danych identyfikacyjnych odbiorcy, w tym NIP. W razie nieprawidłowo wpisanego NIP polski eksporter musi liczyć się z przykrymi konsekwencjami, np. przymusowym naliczeniem VAT od transakcji pomimo faktu, że standardowo transakcje eksportowe na terenie UE obłożone są 0% stawką VAT.


W razie niespełnienia omówionych warunków transportu (w tym w szczególności źle wypełniony CMR) polski przedsiębiorca naraża się na utratę całego towaru. Rumuńskie procedury są w tym wypadku bardzo surowe i przewidują konfiskatę towaru, wyładunek i wystawienie dokumentu poświadczającego przeprowadzone działania, tzw. proces verbal. Jeżeli do tego dojdzie jedynym sposobem odzyskania utraconych pieniędzy (dobra zwykle są w międzyczasie licytowane) jest proces sądowy, gdyż z chwilą konfiskaty towar staje się własnością rumuńskiego skarbu państwa. Właściciel skonfiskowanego towaru lub firma transportowa, która go przewoziła, mają 15 dni od daty wystawienia proces verbal na złożenie ewentualnego odwołania od tej decyzji. Odwołania składane są w odpowiednim terytorialnie sądzie (przykładowo dla Bors jest to Oradea, dla Nadlac jest to Arad, dla Bechet jest to Craiova). WPHI Bukareszt dysponuje listą kancelarii prawnych, które ewentualnie mogą wspierać poszkodowaną firmę w tego typu procesie.


Podczas dokonywania transportów do Rumunii przypominamy:

  • Kierowca musi posiadać prawidłowo wypełniony CMR.
  • Kierowca powinien mieć telefon komórkowy i nr telefonu do odbiorcy rumuńskiego.
  • W razie kłopotów związanych z ustaleniem rumuńskiego odbiorcy towaru, wynikających np. ze źle wypełnionego CMR, kierowca lub firma polska powinni natychmiast skontaktować się z odbiorcą rumuńskim, a ten natychmiast powinien skontaktować się ze służbami granicznymi w celu wyjaśnienia wątpliwości administracji rumuńskiej (nie należy oczekiwać, że to służby graniczne będą dzwonić do firm rumuńskich w celu weryfikacji jakichkolwiek danych). Nie można dopuścić do sytuacji gdy służby graniczne wystawiają proces verbal i konfiskują towar, gdyż wtedy sprawa jest praktycznie zamknięta i odzyskanie towaru lub jego równowartości jest mało prawdopodobne.
  • Transport powinien wynikać z wcześniejszych pisemnych ustaleń pomiędzy firmami polską i rumuńską (ustalenia telefoniczne nie są uwzględniane).
  • Kierowca powinien posiadać przy sobie wystarczające środki na zapłacenie ewentualnych obciążeń wynikających np. z przeciążenia pojazdu lub którejś z osi. Ewentualnie powinien posiadać kartę bankomatową pozwalającą mu na wybranie odpowiedniej ilości gotówki.


Zdecydowanie odradzamy podpisywanie jakichkolwiek dokumentów, których czytający nie jest w stanie zrozumieć, w tym dokumentów typu proces verbal.