.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Maksymalne wymiary i obciążenia pojazdów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Julianna Jurasek | 2017-10-05 13:52:10
wymiary pojazdów, obciążenia pojazdów, limity, rumunia

Rumuńskie normy dotyczące maksymalnych wymiarów pojazdów

Maksymalne wymiary i obciażenia pojazdów

Rumuńskie normy dotyczące maksymalnych wymiarów pojazdów są w dużej mierze zbieżne z europejską dyrektywą 96/53/WE z dnia 25.VII.1996 r. Różnice występują w dopuszczalnych masach pojazdów i naciskach na osie z uwagi na stan dróg w tym kraju.

Wydawaniem zezwoleń na przejazdy ponadgabarytowe zajmuje się w Rumunii Spółka Narodowa ds. Zarządzania i Nadzoru Autostrad i Dróg Narodowych (COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE  - CNAIR)

Dane teleadresowe instytucji odpowiedzialnej za rozpatrywanie wniosków o zezwolenie i ich wydawanie :

CNAIR

Tel: (+40) 021 264 32 47

tel - zielona linia: (+40) 021 9360

Email dispecerat@andnet.ro
relpub1@andnet.ro
http://www.cnadnr.ro  (strona tylko po rumuńsku)

 

Wzór podania do wypełnienia oraz informacje, gdzie kierować podania, na jaki numer konta uiścić opłatę oraz punkty, w których można odebrać pozwolenie znajduja się pod linkiem:

http://www.cnadnr.ro/en/autorizatii/autorizatii-speciale-de-transport-pentru-depasirea-limitelor-maxime-admise

 

Przekroczenie dozwolonych norm karane jest mandatem, którego wielkość wylicza komputer (okreslony wskaźnik przekroczenia x długość trasy i rodzaj drogi po ktorej zamierza poruszać się pojazd wg. CMR).

Prosimy o zapoznanie się z tabelą przed wjazdem na teren Rumunii.

Oznaczenia:

ER – droga europejska zmodernizowana

E – droga europejska

M – droga zmodernizowana

P – droga żwirowa

 

Techniczna klasa drogi publicznej

Prędkości projektowe, w km/godz. Na terenach

płasko

wzgórze

w górach

I

130

110

80

II

100

80

60

III

90

50

40

IV

60

40

30

V

50

40

25

 

 

ER

E

M

P

1. Maksymalne dopuszczalne wymiary (w metrach)

1.1. Długość (w metrach)

pojazd silnikowy inny niż autobus

12,00

12,00

12,00

12,00

Przyczepa

12,00

12,00

12,00

12,00

pojazd przegubowy

16,50

16,50

16,50

16,50

zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy

18,75

18,75

18,75

18,75

autobus dwuosiowy

13,50

13,50

13,50

13,50

autobus o więcej niż dwu osiach

15,00

15,00

15,00

15,00

autobus + przyczepa

18,75

18,75

18,75

18,75

autobus przegubowy

18,75

18,75

18,75

18,75

1.2. Szerokość ( w metrach)

 

 

 

 

Wszystkie pojazdy z wyłączeniem chłodni posiadających izolację termiczną

2,55

2,55

2,55

2,55

Pojazdy-chłodnie z izolacją termiczną

2,60

2,60

2,60

2,60

1.3. Wysokość (w metrach) (wszystkie pojazdy)

4,00

4,00

4,00

4,00

1.4. Rozbieralne struktury i standardowe jednostki transportowe takie jak kontenery, powinny odpowiadać wymiarom wymienionych w pkt. 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 i 4.4

Jeżeli tylna część autobusu wyposażona jest w zewnętrzne urządzenie dające się odłączyć, np. skrzynia na narty, długość pojazdu, włącznie z urządzeniem, nie powinna przekroczyć długości przewidzianej w pkt. 1.1.

1.5 Wszelkie pojazdy silnikowe lub pojazdy wieloczłonowe muszą mieć możliwość zawrócenia, przy czym promień zewnętrzny zawracania nie może przekroczyć 12,5 m a wewnętrzny 5,3 m.

Dodatkowe wymagania dla autobusów przegubowychTył autobusu przegubowego nie może zachodzić więcej niż 0,6 m poza obrys pojazdu w czasie zmiany kierunku jazdy.

1.6 Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia sprzęgającego a tylnym obrysem naczepy

12,00

12,00

12,00

12,00

1.7 Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, po odjęciu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy

15,65

15,65

15,65

15,65

1.8 Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy

16,40

16,40

16,40

16,40

2. Maksymalna dopuszczalna masa pojazdu (w tonach)

2.1. pojazdy składowe zespołu pojazdów

 

 

 

 

przyczepy dwuosiowe

18

17

17

16

przyczepy trzyosiowe

24

22

22

20

2.2. Pojazdy wieloczłonowe

 

 

 

 

2.2.1. zespoły pojazdów mających 5 lub 6 osi

 

 

 

 

dwuosiowe pojazdy silnikowe z przyczepami trzyosiowymi

40

40

40

38

trzyosiowe pojazdy silnikowe z przyczepami trzyosiowymi

40

40

40

38

2.2.2. Pojazdy członowe pięcio- lub sześcioosiowe

 

 

 

 

pojazdy silnikowe dwuosiowe z naczepami trzyosiowymi

40

40

40

38

trzyosiowe pojazdy silnikowe z naczepami dwu- lub trzyosiowymi

40

40

40

38

trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym

44

42

40

40

2.2.3. zespoły pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy

36

36

36

34

2.2.4. Pojazd członowy mający 4 osie, składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy:

 

 

 

 

wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m

36

36

36

34

jest większa niż 1,8 m[1]

36

36

36

34

2.3. Pojazdy silnikowe

 

 

 

 

Dwuosiowy pojazd samochodowy

18

17

16

16

Trzyosiowy pojazd samochodowy

25 / 26[2]

22 / 242

22

22

czteroosiowy pojazd samochodowego z dwoma osiami kierowanymi

30/322

30

30

28

2.4. Trzyosiowe autobusy przegubowe

28

28

26

26

3. Maksymalny nacisk na oś (w tonach)

3.1. Pojedyncza oś nienapędowa

10

10

8

7,5

3.2. Podwójna oś przyczepy lub naczepy przy odległości między osiami składowymi

 

 

 

 

mniej niż 1 m

11

11

11

11

pomiędzy 1,0 m a 1,3 m

16

16

15

14

pomiędzy 1,3 m a 1,8 m

18

17

16

15

1,8 m lub więcej

20

20

16

15

3.3. Potrójne osi przyczep i naczep, przy odległości między osiami składowymi:

 

 

 

 

1,3 m i mniej niż 1,3 m

21

21

19

16,5

pomiędzy 1,3 m a 1,4 m

24

22

20

18

3.4. Oś napędowa

 

 

 

 

Oś napędowa pojazdów z punktów 2.2.1. i 2.2.2.

11,5

10

9

8

Oś napędowa pojazdów z punktów 2.2.3., 2.2.4., 2.3. i 2.4.

11,5

10

9

8

3.5. Podwójne osi napędowe, przy odległości między osiami składowymi:

 

 

 

 

mniej niż 1 m

11,5

10

10

10

pomiędzy 1,0 m a 1,3 m

16

15

14 / 15[3]

13

pomiędzy 1,3 m a 1,8 m

18 / 192

17 / 183

16

15

4. Dodatkowe warunki dla pojazdów

4.1. Dla wszystkich pojazdów Udział masy na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25% z całkowitej masy załadunkowej pojazdu lub pojazdów wieloczłonowych, kiedy używane są w ruchu międzynarodowym.

4.2. Zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepyOdległość pomiędzy tylną osią pojazdu i przednią osią przyczepy, powinna wynosić co najmniej 3,0 m.

4.3. Maksymalna masa dopuszczalna (w tonach) w zależności od rozstępu między osiami, dla pojazdu cztero-osiowego, nie może przekroczyć pięć razy odległość (w metrach), pomiędzy skrajnymi osiami pojazdu.

4.4. Naczepy Obliczanie odległości poziomej pomiędzy osią sworznia siodłowego urządzenia sprzęgającego a dowolnym punktem przedniej części naczepy, nie może przekroczyć 2,04 m.

 

 

ER

E

M

P

4. Maksymalne dopuszczalne wymiary pojazdów innych niż w pkt. 2 (w metrach)

4.1. Długość

pojazd silnikowy inny niż autobus

12,00

12,00

12,00

12,00

pojazd przegubowy

16,50

16,50

16,50

16,50

zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy

18,75

18,75

18,75

18,75

4.2. Szerokość

 

 

 

 

Wszystkie pojazdy z wyłączeniem chłodni posiadających izolację termiczną

2,55

2,55

2,55

2,55

Pojazdy-chłodnie z izolacją termiczną

2,60

2,60

2,60

2,60

1.3. Wysokość (w metrach) (wszystkie pojazdy)

4,00

4,00

4,00

4,00

5. Maksymalna dopuszczalna masa pojazdu innych niż w pkt. 2 (w tonach)

Pojazdy silnikowe

Czteroosiowe pojazdy silnikowe, inne niż te przewidziane w pkt.2

30

30

30

28

Pojazdy silnikowe mające więcej niż 4 osie

40

40

40

38

Pojazdy wieloczłonowe

 

zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy

Pojazdy silnikowe dwuosiowe z jednoosiową przyczepą

28

28

26

26

Pojazdy silnikowe trzyosiowe z jednoosiową przyczepą

35

35

35

33

Pojazdy silnikowe czteroosiowe z jednoosiową przyczepą

40

40

40

38

dwuosiowe pojazdy silnikowe z przyczepami czteroosiowymi

40

40

40

38

czteroosiowe pojazdy silnikowe z przyczepami dwuosiowymi

40

40

40

38

zespoły pojazdów mających powyżej 6 osi

40

40

40

38

Pojazd przegubowy

 

 

 

 

pojazdy silnikowe dwuosiowe z jednoosiową naczepą

28

28

26

26

pojazdy silnikowe trzyosiowe z jednoosiową naczepą

35

35

35

33

pojazdy silnikowe czteroosiowe z jednoosiową naczepą

40

40

40

38

pojazdy silnikowe dwuosiowe z czteroosiową naczepą

40

40

40

38

Pojazdy członowe mające więcej niż 6 osi

40

40

40

38

Potrójne osi pojazdów samochodowych, nie napędowe

1,3 m i mniej niż 1,3 m

21

21

19

16,50

pomiędzy 1,3 m a 1,4 m

24

22

20

18

 

Osoby i firmy, które nie zgadzają się z decyzjami administracji rumuńskiej, np. nie zgadzają się z pomiarem wagi pojazdu i uważają, że zostały pokrzywdzone, mogą skierować się do systemu SOLVIT (www.solvit.gov.pl), koordynowanego przez polskie Ministerstwo Gospodarki. Jest to system unijny, działający we wszystkich krajach członkowskich, zajmujący się przed sądowym rozwiązywaniem problemów na styku administracji danego państwa członkowskiego UE i podmiotami innego państwa członkowskiego (w tym wypadku m.in. problemami polskich firm z administracją przejść granicznych w Rumunii). Aby nadać sprawie bieg wymagane jest zgromadzenie dokumentów potwierdzających całe zdarzenie, w tym wydruków z wagi rumuńskiej i wagi kraju sąsiedniego, dokładnych danych o czasie i miejscu pomiarów, w miarę możliwości nazwisko lub numer ewidencyjny kontrolera rumuńskiego dokonującego pomiarów. Ważne jest także aby kierowca nie zgadzający się z pomiarami wagi zgłosił to w oficjalnym piśmie złożonym do kierownika przejścia granicznego (może być ono redagowane po angielsku). Pismo takie stanowi potwierdzenie zaistnienia problemu na granicy. Zalecane jest, aby kierowca na kopii takiego pisma uzyskał podpis i pieczęć administracji przejścia granicznego, które stanowią dowód złożenia pisma. System SOLVIT działa bezpłatnie. Z chwilą dostarczenia przez Państwa zgłoszenia i dokumentacji sprawę przejmuje polski oddział SOLVIT i to on nawiązuje kontakt z administracją rumuńską. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest na stronie systemu.

 

[1] Dopuszczalne są dodatkowe 2 tony tolerancji, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, ciągnik ma maksymalną masę 18 t oraz maksymalne obciążenie podwójnej osi naczepy nie przekracza 20 t

[2] Jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne lub gdy każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze i maksymalne obciążenie każdej z osi nie przekracza 9,5 tony

[3] Jeżeli oś napędowa jest wyposażona w zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, tak jak występuje w Przepisach dotyczących warunków technicznych, które powinny być spełnione przez pojazdy w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w Rumunii - RNTR 2, zatwierdzone przez Zarządzenie ministra robót publicznych, transportu i mieszkań nr. 211/2003, z późniejszymi zmianami.