Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek mody w Rumunii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Julianna Jurasek | 2016-08-26 11:01:54
wphi bukareszt, rumuński rynek, odzież, obuwie, sprzęt sportowy

Rumuński rynek odzieży, obuwia i sprzętu sportowego szacowany jest na ok. 16 mld lei (3,6 mld euro), wynika z danych firmy badawczej Euromonitor. Ponad 50 proc. sprzedaży tych produktów odbywa się w Rumunii sklepach specjalistycznych i firmowych. Udział tradycyjnego rynku przekracza 30 proc., hipermarketów i domów towarowych wynosi 14 proc., a sprzedaży za pośrednictwem internetu – 5 proc.

Rumuński rynek odzieży, obuwia i sprzętu sportowego szacowany jest na ok. 16 mld lei (3,6 mld euro), wynika z danych firmy badawczej Euromonitor. Ponad 50 proc. sprzedaży tych produktów odbywa się w Rumunii sklepach specjalistycznych i firmowych. Udział tradycyjnego rynku przekracza 30 proc., hipermarketów i domów towarowych wynosi 14 proc., a sprzedaży za pośrednictwem internetu – 5 proc.

Szacuje się, że przeciętny obywatel Rumunii przeznacza 4,2% swoich dochodów na zakup odzieży i obuwia, jest to największy odsetek w regionie. Mimo, że płaca w Rumunii jest osiem razy niższa niż w Niemczech, a ceny tych produktów są podobne, Rumunia jest traktowana jako ważny rynek przez dużych graczy z branży mody. Od początku roku 2016 na rynek rumuński weszło aż 10 nowych marek. Do grupy największych na rynku należą: marki hiszpańskiej grupy Inditex (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Zara Home), a także Kenvelo, H&M, C&A, Takko Fashion, Nex Yorker, Deichmann, Orasay, Mango, Parfois, Desigual, LC Waikiki, Koton, BsB, New Look, Camaieu i Pimkie.


W tym roku grupy H&M oraz Inditex - lokalni liderzy rynku mody - wzmocniły swoją pozycje o nowe marki, odpowiednio COS i Uterque. Dla hiszpańskiego Inditexu, Uterque jest ósmą marką, którą wprowadził do Rumunii. W odróżnieniu od pozostałych marek po raz pierwszy wprowadzonych na rynek, Inditex zdecydowała się na rozpoczęcie działalności Uterque poprzez prowadzanie bezpośredniej sprzedaży w Internecie.


Z kolei szwedzki H&M wszedł na rumuński rynek w tym roku z marką COS. Pierwszy sklep został otwarty na Calea Victoriei, jednej z głównych ulic handlowych w Bukareszcie. Grupa ma w plananch wprowadzenie marki COS do centrów handlowych, takich jak centrum handlowe Baneasa. COS mieści się w segmencie na równi z Massimo Dutti, Inditex. Grupa H&M weszła na rynek w 2011 roku ze swoją flagową marką H&M. Od samego początku mogła pochwalić się jednymi z najlepszych w regionie wyników pod względem sprzedaży. Sprzedaż w sklepach jest nadal do 50% wyższa niż w Czechach czy w Polsce.


Innym przykładem udanej ekspansji jest grupa Peeraj, jedna z największych grup franczyzowych mody w Rumunii. Grupa posiada 14 marek, w tym cztery wprowadzone w ubiegłym roku. Do bogatego portfolio marek modowych oraz obuwniczych grupy zalicza się w Rumunii m.in. polska grupa CCC, jedna z najsilniejszych na rynku, francuski Pimkie czy biżuteria Swarovski. Tylko w ubiegłym roku firma rozszerzyła swoją ofertę o Armani Jeans, Max & Co, Tous i Boggi. Boggi Milano otwarto w 2016 roku w Baneasa Shopping City. Marka uważana jest za odpowiednik Zara dla mężczyzn. Decyzja Peeraj aby wprowadzić markę wyłącznie dla mężczyzn oparta została m.in. na zapotrzebowaniu lokalnego rynku mody. Mężczyźni w Rumunii rocznie wydają na ubrania około 2,8-3 mld lei (650-670 mln euro), głównymi graczami w odzieży męskiej jest H & M, Zara i C&A, jak wynika z danych firmy badawczej Euromonitor. W segmencie, do którego zalicza się Boggi nie ma dużej konkurencji. Znaczna większość marek z odzieżą dla mężczyz mieści się w segmencie masowym lub luksusówym.


Potencjał Rumunii pod względem zapotrzebowania na ubrania i buty przekonał największych detalistów odzieżowych na świecie do wejścia na rynek oraz stopniowego rozszerzania swojej oferty. Co więcej, H&M, Inditex i Peeraj stawiają również na rozwój marek premium, w cenie powyżej średniej.

 

Zmiana zachowań konsumenckich jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy kolejnych inwestycjach. Ocenia się, że konsumpcja wzrosła w ubiegłym roku w Rumunii o prawie 9% i jest to największy wzrost po roku 2008. Dodatkowo, rozwijająca się gospodarka przyczynia się do zwiększonej chęci ludności na wydatki. Poszczególne marki decydują się na wejście bezpośrednie na rynek zwłaszcza takie, które miały już doświadczenie w Rumunii. Innym rozwiązaniem jest wejście na rynek za pośrednictwem franczyzobiorców, partnerów lokalnych lub międzynarodowych.

 

10 największych marek sektora modowego, które weszły w roku 2016 na rynek rumuński:

 

Marka

Grupa

Kraj

Sklepy w Rumunii

Forma obecności

segment

 

 

 

 

 

 

COS

H&M

Szwecja

Pierwszy sklep na Calea Victoriei w Bukareszcie

bezpośrednio

premium

Uterque

Inditex

Hiszpania

Marka rozpoczęła działalność jedynie internetową, rozważa poszerzenie dzialalności w postaci sklepów stacjonarnych

bezposrednio

premium

Forever 21

Forever 21 Retail

USA

Pierwszy sklep zostanie otwarty w ParkLake, otwarcie planowane na jesień

franczyza

mass market

Lanidor

Lanidor

Portugalia

ParkLake, centrum handlowe w dzielnicy Titan

franczyza

mass market

Boggi

Boggi

Włochy

Pierwszy sklep w centrum handlowym Baneasa

franczyza

premium

Tally Weijl

Tally Weijl Holding AG Group

Szwajcaria

Pierwsze sklepy w centrum handlowe Afi Bukareszt oraz Ploiesti

franczyza

mass market

Cerruti 1881

Cerruti

Włochy

Sklep z akcesoriami w cantrum handlowym Baneasa

franczyza

lux

Lynne

BSB

Grecja

Pierwsze dwa sklepy zostaną otwarte w ParkLake i Afi Cotroceni

bezpośrednio

mass market

Chopard

Chopard

Szwajcaria

Pierwszy sklep w centrum handlowym Baneasa

franczyza

lux

Tezenis

Calzedonia

Włochy

Sklep w centrum AFI Palace Cotroceni

franczyza

mass market

O ile lokalny rynek mody zdominowany jest przez zagraniczne firmy, sytuacja na rynku obuwia prezentuje się inaczej. W pierwszej piątce największych firm znajduje się 3 przedsiębiorstwa rumuńskie - Otter Distribution, Benvenuti oraz Il Passo. Od roku 2013 liderem była firma Leonardo, która zbankrutowała w 2015 roku. Jednak mimo dominacji firm lokalnych na rynku obuwia również zaczyna pojawiać się coraz więcej firm zagranicznych, przykładem może być niemiecki Deichmann, który mimo krótkiego czasu zagarnia coraz większą część rynku.

Rynek mody w Rumunii wygląda coraz lepiej. Liczba sprzedawców jest porównywalna do liczby na rynkach rozwiniętych, gdzie zarówno siła nabywcza jest zdecydowanie znacznie większa, jak i wynagrodzenia wyższe niż średnia lokalna. Dodatkowo, ceny w Rumuni są na podobnym poziomie jak w innych krajach w regionie.

 

 

WPHI Bukareszt,

Sierpień 2016r.