Zgodnie z danymi statystycznymi, oferowanymi przez firmę GFK rumuński rynek sprzedaży detalicznej od roku 2008 przeszedł wiele transformacji.
Zaistniałe na rumuńskim rynku sprzedaży detalicznej zmiany, są zgodne z modelem występującym w wielu krajach rozwiniętych, gdzie 80-90% rynku jest w rękach dużych międzynarodowych sieci sprzedaży.
Od końca 2008 roku do chwili obecnej, udział procentowy pomiędzy tradycyjnym i nowoczesnym rynkiem sprzedaży detalicznej w Rumunii został zmieniony poprzez: dużą ekspansję międzynarodowych sieci sprzedaży, ogólnoświatowy kryzys ekonomiczny oraz złagodzenia fiskalne (obniżenie podatku VAT z 24% do 20%).
W roku 2008, nowoczesny rynek sprzedaży detalicznej stanowił 41%, zaś aktualnie, jego udział procentowy to 60%. Od 2008 roku do dziś, liczba nowoczesnych punktów sprzedaży detalicznej jak: hipermarkety, supermarkety, sklepy spożywcze „ łatwego dostępu”, sklepy typu discount wzrosła z 450 do 1700, co stanowiło ponad 1 mld Euro inwestycji ze strony międzynarodowych sieci sprzedaży.
Analitycy rynkowi jak i menadżerowie działający na rumuńskim rynku uważają, że powyższe cyfry będą dalej rosnąć ponieważ w Rumunii jest jeszcze miejsce i występują sprzyjające warunki do dalszej ekspansji, zwłaszcza w przypadku wielkich hipermarketów, supermarketów i sklepów spożywczych tzw. „łatwego dostępu-dzielnicowych” .
Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi informacjami zamieszczonymi w analizie rynku sprzedaży detalicznej przygotowanej przez WPHI Bukareszt.
Pliki do pobrania
Nowoczesny rynek sprzedaży detalicznej w Rumunii docx | 84.41 KB |
Pobierz |