.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek sprzętu IT w Rumunii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Julianna Jurasek | 2016-06-14 09:30:22
rumunia, sprzet it, elektronika,

Wartość całego rynku sprzętu IT osiągnęła w 2015r. poziom 2,3 mld EUR, zbliżając się tym samym do wartości z roku 2008, przed kryzysem gospodarczym.

Rynek sprzętu IT w Rumunii

 

Sprzedaż produktów IT w Rumunii wzrosła w ubiegłym roku dzięki znacznemu ożywieniu gospodarczemu, zwiększeniu konsumpcji oraz kampaniom promocyjnym przeprowadzonym przez dużych detalistów. Największy wzrost odnotowano w przypadku urządzeń mobilnych - smartfonów i tabletów. Wartość całego rynku sprzętu IT osiągnęła w 2015r. ostatecznie poziom 2,3 mld EUR, zbliżając się tym samym do wartości z roku 2008, przed kryzysem gospodarczym, kiedy jego wartość szacowano na około 2,5 mld EUR. Motorem wzrostu w ubiegłym roku była przede wszystkim sprzedaż telefonów komórkowych
i akcesoriów, która wyniosła aż 31 % całego rynku. Dla porównania, w roku 2008 największą rolę odgrywały przede wszystkim dostawy sprzętu informatycznego, które obejmowały aż 35% wszystkich produktów elektroniczno-informatycznych sprzedawanych w Rumunii. Sprzedaż sprzętu telefonicznego osiągnęła w ubiegłym roku wartość 719 mln EUR, co oznaczało wzrost o ponad 23% w stosunku do roku 2014. Najwyższą sprzedaż w ciągu całego roku 2015 odnotowano w czwartym kwartale - 263 mln EUR.

 

Szczególnie obiecująco wygląda rynek smartfonów, który systematycznie się rozwija, głównie dzięki urządzeniom wielofunkcyjnym. Produkty tzw. grupy premium również umacniają swoją pozycję, podczas gdy klasa średnia i standardowa produktów pozostaje stabilna. Wzrost popytu odnotowano również w sprzedaży akcesoriów do telefonów komórkowych, szczególnie słuchawek. Sprzedaż smartfonów eksplodowała w ostatnich latach zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej. W ubiegłym roku sprzedano ponad 3 mln sztuk. Większość zakupionych smartfonów pochodzi od operatorów - około 70%, a nie od detalistów. Operatorzy zapewniają niższą cenę telefonu przy podpisaniu umowy na abonament. Pod względem wartości, smartfony stanowiły około 90% lokalnego rynku telefonii komórkowej, która w ubiegłym roku osiągnęła wartość 650 mln EUR. Według Euromonitor, dwaj najwięksi gracze na rynku telefonów komórkowych obecnie w Rumunii to Nokia i Samsung. Mimo, że wielkość sprzedaży Nokii zmniejsza się z roku na rok, to firma ta jest nadal liderem w Rumunii z udziałem w rynku na poziomie 39% w ujęciu ilościowym. Tuż za nią klasyfikuje się Samsung z 32% udziałem. Ponieważ Nokia nie produkuje w ostatnim czasie smartfonów wystarczająco konkurencyjnych, przyczynia się to w dużej mierze do stopniowego osłabienia jej pozycji na rynku telefonii komórkowej. Samsung jest numerem jeden w segmencie smartfonów, z udziałem w rynku wynoszącym około 40%.

 

Drugim czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu na rynku sprzętu IT jest sprzedaż urządzeń AGD, która w ubiegłym roku odnotowała wzrost o prawie 17% i osiągnęła wartości 473 mln EUR. Najlepiej sprzedawały się lodówki, pralki i zamrażarki, zwłaszcza w ostatnim miesiącu roku. W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku, kiedy organizowano szereg kampanii wyprzedażowych, jak kampania Black Friday 2015 czy z okazji świąt, wartość sprzedaży AGD wyniosła 171 mln EUR, czyli ponad dwukrotnie więcej w porównaniu z początkiem roku.

 

Małe urządzenia gospodarstwa domowego były na trzecim miejscu pod względem sprzedaży. Dostawy wzrosły o 16% w stosunku do 2014 r., do kwoty 147 mln EUR. Dwucyfrowy wskaźnik wzrostu sektora małych urządzeń AGD w 2015 roku został osiągnięty w szczególności w ostatnim kwartale roku, kiedy rynek osiągnął wartość 54 mln EUR. Najlepszy wynik sprzedażowy osiągnęły maszynki do golenia oraz urządzenia do depilacji.


W kategorii sprzętu elektronicznego, którego sprzedaż w zeszłym roku wzrosła o 8% do 386 mln EUR, dominowała sprzedaż telewizorów 4K UHD o dużej przekątnej ekranu. Telewizory z 60-calowym monitorem miały dwucyfrowe tempo wzrostu. Tradycyjne podkategorie, takie jak systemy do zapisu audio odnotowały spadki, podczas gdy nowe produkty, takie jak głośniki bluetooth, czy kamery sportowe wykazują tendencję wzrostową.

 

W zakresie sprzętu komputerowego, który w 2008 roku był motorem wzrostu całego rynku IT, sprzedaż w 2015r. wyniosła 477 mln EUR, co stanowiło prawie połowę poziomu sprzed ośmiu lat. W ubiegłym roku w porównaniu z 2014 r. sprzedaż sprzętu komputerowego nieznacznie wzrosła, ale tylko o 3,2%. Najwięcej sprzedano laptopów a także komputerów stacjonarnych i monitorów, podczas gdy liczba sprzedanych tabletów spadła. W ostatnim kwartale 2015r. sprzedaż wyniosła 172 mln EUR, tj. o 4% więcej niż w czwartym kwartale 2014 r. Sprzedaż tabletów odnotowała dwucyfrowy spadek wartości. Zanotowano natomiast zwiększone zapotrzebowanie na komputery przenośne, szczególnie te o wydajnych procesorach i kartach graficznych. Sprzedaż komputerów stacjonarnych, monitorów, mysz i klawiatur odnotowała nieznaczny wzrost, szczególnie w ostatnim kwartale 2015 roku.


W ubiegłym roku odnotowano 3% wzrost sprzedaży drukarek i urządzeń biurowych, o łącznej wartości powyżej 60 mln EUR, z czego jedna trzecia została dokonana w ciągu ostatniego kwartału. Największą część stanowiły wielofunkcyjne drukarki zarówno atramentowe, jak i laserowe.


Wartość sprzedaży sprzętu fotograficznego w 2015r. odnotowała natomiast spadek o ponad 12% w porównaniu do roku 2014, do zaledwie 27 mln EUR. Większość konsumentów w Rumunii jest zainteresowana zakupem smartfonów wyposażonych w dobre aparaty, co zmniejsza zapotrzebowanie na aparaty kompaktowe. Canon w 2015r. pozostał największym graczem na rynku rumuńskim, posiadając 23% całości dostaw. Sony i Nikon miało odpowiednio 18% i 11% udziału w rynku.

 

Sprzedaż sprzętu elektroniczno-informatycznego w okresie 2008-2015:

IT